Saturday, March 19, 2011

aku

yang baik ada jahatnya,
yang jahat ada baiknya,
pandang aku bukan pada baiknya,
dalamilah aku pada kejahatannya,
kenali aku dengan kejahatan ku,
kelak kamu tidak tersinggung rasa,
bukan kebaikan sebagai balasan yang ku pinta,
namun bukan jua kejahatan sebagai pendorong kepada balasan,

rahsia tetap rahsia,
misteri tetap misteri,
ayat diguna penutup rahsia,
rahsia tersembunyi dibalik misteri,
hilang ayat terbukalah misteri,
hilang misteri terbongkahlah rahsia,

tulisanku tidak difahami,
kerja ku terus diceca,
aku cuba sampaikan sesuatu,
tinggi akal mu, sampailah kau kepada ku,

asal tinggi dari galah,
buluh tunduk tidak disentuh,
asal tinggi terus dibelah,
maka yang tunduk akan tetap disuruh.

ayat diguna untuk menyampaikan sesuatu,
namun maksud yang disampaikan tidak sejelas ayat itu,
kalian tidak paham bukan menjadi persoalan,
asal si penulis lega menyampaikan sesuatu.

nukilan pujangga R. S. Shamsuddin

No comments:

Post a Comment